آموزشگاه آزاد موسیقی هرای

دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آموزشگاه آزاد موسیقی هرای

دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرحوم سلطان رضا بخشی گلیانی

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹ ق.ظ
بخشی های شمال خراسان - مرحوم سلطان رضا بخشی گلیانی

بخشی مرحوم سلطان رضا بخشی گلیانی

سال 1321 بود که داوود علی بخشی پهلوانلویی در حصار گلیان شیروان صاحب پسری شد . برایش نام «سلطان» را برگزید . شاید اگر مأمور سجلی از او می پرسید چرا این نام را انتخاب کرده ای داوود از جواب باز می ماند و پاسخی نداشت که بدهد لیکن اگر می ماند ، «سلطان» شدن پسرش را می دید و درمی یافت که انتخاب این نام بیجا نبوده است ، گرچه واژه ی «سلطان» همه را به یاد تخت و سلطنت می اندازد اما سلطان گلیانی بر اریکه هنر تکیه زده بود و در عالم موسیقی خراسان شمالی به سلطانی ساز و آواز دست یافت و شاه نشین محفل های هنری دیار خراسان شد .




او یکی از نوابغ موسیقی بود که آوازه و شهرتش در همه جا پیچید و چه بسیار برای دیدار و شنیدن نغمه های زیبا و جادویی اش لحظه شماری می کردند . سی بهار از عمرش نگذشته بود که متأسفانه در اوج جوانی و شکوه صوت داوود گونه اش ، خزان عمرش فرا رسید و در سی سالگی درگذشت .

در این مدت کوتاه ، مرحوم سلطان رضا بخشی گلیانی کارهای بزرگی را برای اهل موسیقی شمال خراسان انجام داد . می توان گفت او «نیمای» ادبیات بخشی های کرمانج است که پی به ذائقه مخاطب برد و به فکر تغییر و تنوع و سرعت در اجرا شد و به خلاف دیگر نوازندگان دوتار که قرن ها دست از پا در تغییر آهنگ و ابیات خطا نکرده بودند ، ابتکاری را پدید آورد . هر چند که برخی نوازندگان کهن سال و سنت گرا با او به مخالفت جدی برخواستند اما استقبال گسترده از این تحول ادبی ، سرانجام به پیروزی سبک «سلطان رضا» انجامید که تا امروز هم مردم پسند بوده و نوآوری و خلاقیت در آن تماشایی است .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۹/۳۰
  • ۱۴۷۶ نمایش
  • مدیر آموزشگاه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی