آموزشگاه آزاد موسیقی هرای

دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آموزشگاه آزاد موسیقی هرای

دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معرفی استاد سهراب محمدی

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷ ق.ظ


استاد

سهراب محمدی

کمتررویداد فرهنگی است که در استان خراسان شمالیاتفاق بیفتد و در افتتاح و اختتام آن سهراب محمدی معروف به «سهراب بخشی»هنرنمایینکند. وقتی دوتار میراث اجدادی اش در میان دستان هنرمندش قرارمی گیرد آن چه در سالنطنین افکن می شود لطافت صدای دوتار او با آواز خوشش می باشد.


پیر چنگی خراسان استاد حاج سهراب محمدی

پیر چنگی خراسان استاد حاج سهراب محمدی

 پیر چنگی خراسان استاد حاج سهراب محمدی، اشعار حماسی زیبایی درباره بسیج، خاک ایران و جبهه به زبان کردی خوانده است که به تازگی به زبان فارسی برگردانده و درحال چاپ است .

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگ و هنر “مهر” در مشهد،  حاج سهراب محمدی معروف به سهراب بخشی از طایفه کرمانج  در سال 1317 در شهرستان مانه و سملقان دیده به جهان گشود. پدر و اجداد وی در زمان حیات خود به فعالیت در زمینه های هنرهای دستی، سرودن شعر کرمانجی و موسیقی می پرداختند .

حاج سهراب از 10 سالگی نواختن دو تار و خواند شعرهای محلی را آغاز کرد و تاکنون به مدت 57  سال  است که نوای خوش دو تار و صدای دلنشین و جذاب او زینت بخش محافل  فرهنگی و هنری در کشور، به خصوص استان خراسان می باشد .

استاد محمدی خود را یک مانه و سملقانی عاشق و یک عشق دوتار کامل می داند و درباره هنر حماسه خوانی می گوید : منشاء اشعارحماسی، غارت در زمان احمد شاه است و افسانه های بسیاری در این زمینه، مانند جعفر قلی  و شاه خطا وجود دارد که هنوز هم گاهی توسط  بخشی ها خوانده می شود .

وی ادامه داد: بعد از انقلاب هم موسیقی حماسی داشته ایم؛ در این 26 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، درباره بسیج، خاک ایران و جبهه به زبان کردی خوانده ام که به تازگی به زبان فارسی برگردانده و درحال چاپ است .

حاج سهراب محمدی از ابتدای  راه اندازی رادیو کرمانجی با صدا و سیمای مرکز خراسان  همکاری داشته که تاکنون بیش از 40 سرود انقلابی و محلی زبان کرمانجی مانند “الله مزار” ،”هرایی”،”شاه فتایی”،”جعفر قلی ” و “سردار عوض خان” ساخته و در رادیو اجرا کرده  است که تمامی آنها در آرشیو  صدا و سیمای مرکز خراسان موجود می باشد .

این استاد فرهیخته موسیقی مقامی  خراسان تاکنون در رویدادهای فرهنگی - هنری بی شماری مانند جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی نواحی ایران ، جشنواره موسیقی سرنا نوازان کشور و جشنواره پیران چنگی حضور داشته و موفقیت های بسیاری نیز کسب کرده است .

حاج سهراب درباره حمایت  مسئولان هنری کشور از موسیقی سنتی اعتقاد دارد که اگر کسی هم پیدا بشود و به حیات موسیقی حماسی فکر کند و در این زمینه تلاش کند، ماندنش در این عرصه ، خیلی مشکل است .

شغل اصلی استاد محمدی ، کشاورزی است . او  دارای سه دختر و 5 پسر می باشد که فرزندان او نیز، خود ، درس آموخته مکتب پدر بوده و دستی بر هنر نوازندگی دو تار دارند .

به هر حال، دیرزمانی است که نوای دوتار  استاد حاج سهراب محمدی ، پیر چنگی  خراسان از مرزهای دیار خود فراتر رفته و در پهندشت افق سرزمین بزرگ ایران و فراتر از آن، طنین انداز گشته است .


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۹/۳۰
  • ۴۷۹۷ نمایش
  • مدیر آموزشگاه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی